zaterdag 22 november 2014

Bulgaarse rozenolie is een belangrijk ingrediënt voor beroemde parfums.

Ze bloeien maar twintig dagen per jaar: de rozen uit Kazanlak. Toch beschouwt iedere Bulgaar de vallei bij Kazanlak als de rozenvallei. Dat het grootste gedeelte van het jaar geen roos in bloei staat, doet niet ter zaken. De rozenindustrie, één van de oudste industrieën van Bulgarije, is de trots van de meeste Bulgaren. In iedere souvenirshop is rozenolie uit Kazanlak te koop. Die trots is terug te voeren naar het verleden. In de negentiende eeuw gebruikten Franse parfummakers de Bulgaarse rozenolie al voor hun lekkere luchtjes.
Vandaag de dag gebeurt dat nog steeds. Gucchi, Chanel en Dior bereiden hun parfums allemaal met rozenolie uit Kazanlak. Bijna de gehele rozenolieproductie, afgelopen jaar zo’n 2000 kilo, is bedoeld voor export naar hoogstaande parfumeries in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Japan. De afnemers betalen tussen de 4500 en 4700 euro per kilogram voor de rozenolie.
Lees verder: Minder-olie-voor-parfum
kazanlyk

1 opmerking:

  1. Een heel mooi artikel .Jammer dat de oogst zoveel slechter word ,ja de weersomstandigheden veranderen heel erg .Gelukkig kan ik nog steeds genieten van mijn Chanel Dior en Gucci parfums .Ook Bvlgari gebruikt in mijn favoriete parfum - Pour Femme - de Bulgaarse roos.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Roses, more than any other flower, are steeped in symbolism, history and meaning.

Roses, more than any other flower, are steeped in symbolism, history and meaning which can be found in abundance in our houses, gardens and...